10-07-12

Rit naar Moerbeke 8 Juli

"De pannekoeken worden nat", zouden mijn zoontjes zingen. Inderdaad, de pannekes werden goe nat deze morgen. Ik had nu juist eens tijd en goesting om te gaan fietsen, kwam die regen roet in het eten strooien.

Maar goed, het is nog maar 7u, het kan nog veranderen. Eerst met de auto naar de bakker, iets wat ik anders nooit doe (die auto dan, bakker wel). Daar stond Frankie ook al.
- "Goedemorgen, zie jij het zitten?"
- "Tja, als het zo blijft regenen, eigenlijk niet.."
- "Ik heb nochtans zin in ons zondags ritje"
- "Ja, ik ook, allez tot straks misschien"

En ja, de weergoden waren de Kruibeekse fietsclub goed gezind. Een uurtje voor het vertrek stopte het met regenen. Zo kwamen er toch een 17-tal kerels op de koersfiets opdagen tegen 9u.

Wim zou vandaag de rit leiden en gaf daarbij prompt zijn Belgische driekleur af, aan mij. Ik was al verkozen om het verslag te schrijven, nu ook voor de eerste keer baankapitein, wat zal ik vandaag nogal allemaal naar mijne kop krijgen?

Pol bestuurt vandaag netjes de volgwagen, maar al gauw kregen we zelfs een volgwagen VOOR ons. Hoe noemt dat dan? Een voorwagen? Een kopwagen? In alle geval, aan de gevangenis in opbouw in Melsele, moest er zich zo nodig een race-traktor met aanhangwagen voor ons schieten om dan aan een luttele 29km/h voor ons te blijven hangen.
Net iets te traag, de frontmannen Wim en Romain kregen het al op hun heupen, want er moet 30 op da kilometriekske staan. En die bleef maar voor ons rijden, was dit onze nieuwe GPS? Nee, da kan niet, want Wim kent de Wase wegen als zijn broekzak. Was dit de bezemwagen? Zou kunnen, we konden gerust met zijn allen en onze fiets in die gigantische kar. Maar dan zou hij achter ons moeten rijden en ons niet langs voor ophouden. Enfin, na een 3-tal kilometer waren we er van af, en toen stonden we stil voor een rood licht...

De rit bracht ons langs de mooiste natuur van Stekene en omstreken, en we kregen bergen verse zuurstof in onze longen. Dat is dan weer het voordeel als je gaat fietsen als het juist geregend heeft. En in de vakantieperiode, bijna geen verkeer op de weg. Of toch, zien we daar geen camionette staan? Aha, het is Stoop, werkt die nu ook al de zondag? Yo, de mannen!

De regen bleef weg, maar we werden natuurlijk wel nat en vuil door het opspattend water. Maar zo erg is dat nu ook weer niet, zo zien we er "echte sportmannen" uit, als we straks vuil thuis komen. Verrassend genoeg werden we ook gespaard van veel platte banden, enkel Benny deed ons even wachten.

Uiteindelijk in Moerbeke werd het tijd om weer richting Kruibeke te keren. Langs de andere kant van de expressweg terug nu. Net niet in Nederland, langs de Verbeke Foundation, dan weer naar de andere kant van de N49, en toen sprak Wim de magische woorden: "Allez mannen, laat jullie maar gaan, tot aan de viaduct".
Aanvankelijk kwam iedereen maar traagjes op gang, dat is te begrijpen als je de streek kent, want "tot aan de viaduct" dat is echt wel ver. Maar daar bracht Raf DC wel verandering in, de locomotief was weer vertrokken en niet meer te stoppen, enkele mannen mee, en zo beukten ze verder. Halverwege was een "viaduct" over de weg, Ik demareerde even om de eerste te zijn, maar blijkbaar was dit het eindpunt niet, dorie, energie verspild en een klopke. Uiteindelijk kwam ik met Bruno maar net iets later dan de kopgroep aan, en een hele tijd later arriveerde ook het peleton.

Nu was ik toch wel eens nieuwsgierig hoe lang dit vrij stuk zou geweest zijn. Effe op het internet met de Earth Tools de afstand opgemeten: 6,1km. Dat wil zeggen, als de mannen vanvoor aan 45km/h gereden hebben en het peloton verder is blijven freewheelen aan 30km/h, dan komt de kopgroep ongeveer 4 minuten vroeger aan de meet. Dat is toch wel wat.

Genoeg serieuze praat. Op naar het cafe, van Beveren centrum altijd maar rechtdoor, recht het boothuis binnen, toepasselijk op deze vochtige dag. Christianneke zat er ook, maar was niet van dienst. JP2 daarentegen wel, hij glunderde vanachter zijn toog, hij zag ons graag komen, die fietsers die wel tegen een pintje kunnen. Maar we hebben hem toch nog een beetje moeten opleiden:

In den beginne kwam hij met drie drankjes per keer.
"Een pintje en twee mazoets, voor wie is da?"
"Man, zet dat gewoon neer, wij verdelen dat wel. Ga de rest maar halen."
En zo kwam hij er weer aan met drie consumpties.
Bij het afruimen durfde hij toch al eens een plateau te gebruiken, maar voor alle zekerheid legde hij de flesjes toch maar plat, zo konden ze al zeker niet omvallen.

We hadden ons in de krakkemikkige veranda gezet, waar het tochtte zonder dat je een raam open zette, en waar de muren recht stonden als je maar genoeg gedronken hebt. Wel met een mooi zicht op de Schelde, maar een heel eind weg van de toog. Zo hoorde JP2 onze noodkreten niet voor de volgende toernee. Maar daar had hij iets op gevonden, prompt kregen we een Oostenrijkse koebel. En het werkte perfekt, we hadden maar te bellen en binnen de 1-2-3 tellen stond hij bij ons!

Ten lange leste durfde JP2 het zelfs aan om de pinten op een plateau te brengen. Hij leert echt wel snel bij. Zo scoort hij toch goede punten in het BBCCC-klassement (Blue Boys Cycling Club Cafe). Bovendien kan je hier in de zomer buiten zitten. Enfin, in een zomer met zon.

Tenslotte nam de voorzitter pen en papier ter hand. Niet om een schatting te maken voor de restauratie van de BBC-boot die daar buiten ligt te roesten, ook niet om een plan uit te tekenen hoe de veranda van verder verzakken bespaard zou kunnen worden. Maar wel om al even grosso modo te weten wie er volgende week allemaal afzakt bij Paul Pot na de triple-P-rit. Kwestie dat er wat eten voorzien kan worden.

Ondertussen had ik al een enorme zak chips naar mijne kop gekregen, en stegen de pintjes ook al wat naar mijn kop. Tijd dus om naar huis te gaan. Raf VH fietste ook mee, en aan de Langestraat gekomen werden we netjes voor gelaten door de aankomende auto. Lieve mensen hier in Kruibeke, hee, het is Tom VH. Bedankt kerel, en de volgende keer mee fietsen, hee!

Je verslaggever van dienst,
Pascal.

17:32 Gepost door het bestuur in VERSLAGEN RITTEN 2012 | Commentaren (0)

De commentaren zijn gesloten.